miercuri, 29 octombrie 2008

Vizită în Scoţia


La începutul lunii septembrie (7-13) am efectuat o vizită de studiu în Scoţia, organizată în cadrul programului PHARE TVET RO 2004. Vizita a avut ca obiectiv cunoaşterea experienţei europene în dezvoltarea e-learning-ului. Au participat directorii celor 16 şcoli desemnate la nivelul ţării drept Centre pilot pentru dezvoltarea învăţământului la distanţă. Au fost vizitate 5 colegii, un Departament de Resurse educţionale precum şi SQA.

SQA este organismul naţional de certificare al Scoţiei, care organizează examenele de certificare prin evaluare externă, eliberează diplomele/certificatele de calificare pentru toţi elevii, acreditează şcolile pentru organizarea cursurilor de formare profesională pentru orice specializare stabilind şi cadrul calificărilor, adică setul de competenţe necesare pentru fiecare dintre acestea. Se utilizează sistemul de credite, adică recunoaşterea fiecărei competenţe achizitionate pe parcursul şcolarizării. Organismul are un rol principal în aplicarea sistemului de asigurare a calităţii printr-un sistem de inspecţii bine pus la punct în care sunt implicate 20700 persoane pentru monitorizarea celor 1750 de centre de formare existente. Sistemul informatizat este foarte bine dezvoltat, atât în ceea ce priveşte schimbul de informaţii între acest organism şi furnizorii de formare (şcolile) cât şi în ceea ce priveşte sistemul de examinare, băncile de teste, materiale de sprijin pentru evaluatori, mulţi din afara sistemului de învăţământ, dar şi în ceea ce priveşte predarea prin mijloace electronice (e-portofolii, bloguri) şi formare online pentru dezvoltare profesională atât pentru profesori cât şi pentru elevi.

Două dintre cele 5 colegii erau complet reconstruite şi beneficiau de o dotare de excepţie, iar la o altă şcoală lucrările de investiţii erau în curs. Şcolile oferă atât cursuri pentru formarea iniţială a elevilor, cât şi cursuri pentru orice persoană, indiferent de vârstă, interesată să înveţe sau să se perfecţioneze, ponderea acestor cursuri fiind foarte mare. E-learning-ul este folosit atât pentru învăţare la distanţă, online, cât şi ca mijloc complementar în cadrul lecţiilor sau ca teme pentru acasă. E-portofoliile realizate de elevi îi ajută pe aceştia să-şi demonstreze cu mai mare uşurinţă competenţele în faţa angajatorilor. Prin mijloace electronice parcursul profesional al oricărui absolvent este monitorizat permanent (Petruţa Adriana Simionescu, director).